Ahoj,
v ohledu PH a HS jsem docela vždycky nacházel zalíbení, takže bych se taky rád vyjádřil. Hrál jsem na několika serverech, kde to podporovali mnoha různými způsoby. Za nejprogresivnější verzi považuji Neoteric (Jak se to jmenuje teď nevím. Dějiště bylo v Hillsbradech). Člověk tam musel farmit dřevo atd aby mohl něco postavit. Na farmení tam bylo postaveno prakticky všechno, jak skill postavy, itemy tak právě stavba budov. Velká nevýhoda toho byla, že pak člověk musel trávit obrovské množství času farměním a to ho odvádělo od RP, protože ono RPit 2 měsíce v kuse rituál, který nějakou dobu trvá a je pořád stejný (viz sekání dřeva) opravdu není moc zábava a spadá to potom do klasického farmení, jako je třeba farmení repky na PvE serverech.
Další příklad byl model, kde všechno muselo jít přes GMs. Pro mě osobně to bylo dost pozitivní, protože mě konkrétní GM podporovalo a já dostával takřka volnou ruku. Tento model je ale neaplikovatelný globálně, vyvíjí velký nárok na čas a trpělivost GM a je to krok směrem nesamostatnosti hráči, tedy systému, který by měl být jakž takž samoobslužný (jinými slovy aby s tím nebylo sraní).
Obecně ale nejlepší mi přišel model (a dost možná to bylo na nějakém serveru, kde jsme hráli všichni ale už si nepamatuju ty názvy... Možná Soulwell? CzD? Dračí Hnízdo? Ztrácím přehled), kde byl druhý server (tzv. testovací) kde měli všichni GM práva a mohli tam stavět co si jen usmysleli. Poté co cosi postavili, kontaktovali GM aby jim to schválilo a to jim to potom za goldy převedlo do hlavního serveru. Tam je ale trochu smutný fakt, že to stojí na goldech, které jsou opět o farmení v non-RP podmínkách.
Zatím mě nenapadá ultimátní řešení (možná mě to napadne v momentu kdy sendu tenhle post a možná ne
) každopádně nároky jsou jasné.
1. Musí to být proces, ve kterém GM hraje roli spíš kontrolóra než dělníka.
2. Systém, který je navržený pro stavbu a podporuje všechny kdo by něco hezkého rádi postavili, protože tím se vytváří hezčí a osobnější herní prostředí. (aka dostupnost)
3. Měla by být poskytnuta hráčům co největší volnost v tom co si přejí postavit (aneb STOP šablonám)
4. Ne vždy je technická sofistikovanost, to co je nejpraktičtější, takže prosím žádné farmící questo-řehole.
Na vrch toho bych ještě rád zmínil nápad, že by měl být ještě třetí typ budov. Vedle PH a HS bych navrhoval HFP (House for Public), mezi které by patřili hospody, stáje, kovárny, knihovny, rybárny, kolbiště, lichvárny atd atd.... Některé tyto budovy by měli být samozřejmě spjaty s guildou, která to bude provozovat. Tak jako ale i ve státu, měly by být tyto budovy podporávny správním orgánem. Jinými slovy, příjdu za správcem oblasti a řeknu "Chci tu provozovat kovárnu" a on mi ji po domluvení podmínek schávlí, já si ji postavím a pak mu budu odvádět část výdělku. Ten ekonomický prvek, který jsem zmínil je ale nepovinná položka, neb systém bude fungovat i bez toho, a zavedení ekonomiky, která není postavená na goldech (neb goldy jsou highly non-RP byznys a fuj fuj), je věc komplexní a sporná. V kontextu s tím, bych ale navrhl podívat se na vizi, kterou máte ohledně serveru (já ji neznám, neb jsem ho prakticky teprve objevil) a definovat si tyhle věci, protože od nich se to pak odvíjí.
Doufám, že jsem zas nedělal moc chytráka, jen jsem měl pocit, že k tomu mám co říct, takže díky za přečtení a Gl&Hf